Innovatieve technieken, zoals de microscopen die we gebruiken, […] zijn belangrijk om totaal nieuwe kennis en inzichten te genereren”
Dagblad van het Noorden, 2025-03-15


Foto: Nienke Maat (DVHN)
“Sanne Moorman doet onderzoek met en naar zebravinken. Ze kijkt hoe de dieren leren zingen, om er onder meer achter te komen hoe kinderen leren praten.”
2024-10-02 Massi presented our first pilot calcium imaging data in zebra finch NCM at the GELIFES symposium. Stay tuned for his update at the Annual Meeting of the NVG in Egmond aan Zee (Nov 28)!

2024-10-01 Andrés has joined our lab as a double-degree PhD. He will work in Groningen for 2 years on an FSE Research Grant awarded to Sanne, and then 2 years in Australia to study zebra finches in the field with Prof. Simon Griffith (Macquarie University, Sydney)
2024-08-01 Sanne is now tenured at the University of Groningen!
2024-06-14 Student presentations on TABUdag conference
Very proud of the awesome first pilot data from our lab, and of Francisca for doing a great job of poster design and presentation!

2024-02-01 OOG radio (Omroep Organisatie Groningen)
OOG op Wetenschap: Wat kunnen zangvogels ons vertellen over spraakstoornissen?
Bioloog Sanne Moorman deed geen onderzoek naar spraakstoornissen aan de hand van menselijke spraak. Zij keek juist naar een vogel: de zebravink. Door de zang van oudervogels en hun jongen op te nemen en te vergelijken, kon ze iets zeggen over de ontwikkeling van spraak. En wist je dat Sanne de zebravinken ook kon laten stotteren?

2023-09-04 UKrant RUG
What the zebra finch can tell us about ourselves Parallels between song and speech

How do children learn how to speak? What kind of therapies would be helpful to people suffering from speech disorders? Biologist Sanne Moorman hopes her research on how zebra finches learn how to sing will lead to new insights.
More
2021-05-28 NPO Radio 1
Stotterende zebravink biedt mogelijk oplossing voor spraak- en bewegingsstoornissen

Het vrolijke gekwetter van een zebravink is best bijzonder. Volwassene zebravinken kunnen maar een lied zingen en die leren zij aan de jonge vogeltjes. Maar neurobioloog Sanne Moorman kwam erachter dat zij door een kleine ingreep in hun hersenen opeens gingen stotteren. Dat geeft weer aanknopingspunten voor het behandelen van menselijke spraak- en bewegingsstoornissen.
Neurobioloog Sanne Moorman onderzoekt het hersenmechanisme van het zangleren bij de vogels. ‘’Je kan dat goed gebruiken als model voor hoe mensen leren praten.’’ volgens Moorman. In haar onderzoek heeft zij een hele specifieke manipulatie gedaan bij een volwassene zebravink: ‘’Daardoor hebben wij het patroon van de hersenactiviteit veranderd.’’ vertelt ze. ‘’De volwassen zebravink zingt namelijk altijd hetzelfde liedje, maar dat veranderde na onze manipulatie.’’
Maar hoe manipuleer je de hersenen van een zebravink nou? ‘’Dat deden wij door een farmaceutisch stofje toe te dienen. We gaven ze eigenlijk een soort medicijn.’’ vertelt Moorman.
Meer
2012-07-17 BNN-VARA
Zebravink en kind leren met linker hersenen

De linker hersenhelft is essentieel bij het leren van nieuwe dingen. Dat geldt voor kinderen, zij gebruiken die hersenhelft om te leren praten, en ook voor zebravinken. Onderzoekster Sanne Moorman van de Universiteit Utrecht ontdekte dat de vogels de linkerhelft gebruiken bij het leren van hun lied.
Publiceren
Moorman en haar collega’s publiceerden hun resultaten in het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), zo maakte de Universiteit Utrecht dinsdag bekend.
Geluiden
De manier waarop zangvogels hun liedjes leren zingen, heeft veel overeenkomsten met de manier waarop kindjes leren praten. Zo imiteren zowel zebravinkjes als kinderen de geluiden van hun ouders en ontstaat zang of spraak pas na heel veel oefenen. In het begin zijn het veel brabbelwoordjes of – liedjes, pas na een tijd klinkt het ergens naar.